VÅRT LAND: JØDER OG ARABERE NEKTER Å VÆRE FIENDER
Publisert i Vårt Land 28. juli 2014
Studenter vil bruke Twitter for å skape Midtøsten-fred. Forpliktelsesløst, mener medieforsker.
Syriske Dania Darwish og israelske Abraham Gutman gikk sammen om å lage en kampanje på Twitter etter å ha opplevd hat og generalisering i forbindelse med konflikten i Midtøsten. #Jews & Arabs refuse to be enemies lyder hashtagen som nå har fått stor oppmerksomhet på sosiale medier.
– Vi ønsker å vise verden at situasjonen i Midtøsten er for voldelig. Dette er en bønn om fred, sier Darwish som studerer sammen med Gutman i New York.
Idéutveksling. Studentene ønsket å lage en trygg, sosial plattform med rom for politisk diskusjon og utveksling av ideer. Twitter-hashtagen, og Facebook-gruppen de har opprettet i etterkant, tar utgangspunkt i deres eget vennskap.
Darwish innrømmer at konflikten i Midtøsten har vært et hett tema blant de to.
– Vi er ikke alltid enige, men vi respekterer hverandre. Det er aldri vonde ord som utveksles, å snakke om politikk bringer oss faktisk nærmere, sier Darwish til Vårt Land.
Det var dette de ønsket å dele med andre. Hashtagen er nå flittig i bruk og Facebook-siden har vokst til 16 000 følgere. Darwish tror den store interessen for gruppen handler om de store ødeleggelsene man er vitne til i Midtøsten.
– Jeg tror mange er slitne av å slåss. Folk i Midtøsten ønsker seg økonomisk stabilitet, utdanning og selvstendighet. De ønsker seg et normalt liv hvor de ikke trenger å kjempe for å overleve, sier Darwish.
Markerer seg. Den syriske studenten er svært fornøyd med hvor mange de har nådd ut til.
– Hadde dette vært en demonstrasjon på gata, ville kanskje noen få sett oss, for så å gå videre. På internett og sosiale medier er alle til stede, det er det som er så unikt.
Darwish forteller at de stort sett setter pris på folks kommentarer, men at de også har mottatt mye kritikk. Mange er skeptiske til å legge ut bilder på sosiale medier i en så sensitiv konflikt, så det gjelder å trå forsiktig på alle områder.
– Abraham og jeg er ikke diplomater, vi er bare studenter som deler et ønske om en fredeligere verden, sier hashtag-gründer Darwish.
Hun er svært positiv til rollen sosiale medier kan spille i en situasjon som denne.
– Dette er tiden for å markere seg, vi kan ikke lenger vente. Vi kan ikke akseptere at flere uskyldige sivile blir drept, sier Darwish.
Skeptisk. Karl Fredrik Tangen, førstelektor ved Markedshøyskolen, er ikke like optimistisk. Han tror ikke sosiale medier som Twitter og Facebook har nok styrke til å skape endring.
– På sosiale medier er det null forpliktelse. Det er en kjapp måte for folk å finne ut av hva som skal skje på torget, men folk må jo faktisk møte opp på torget også.
– Hvordan tror du vi vil se folks Midtøsten-engasjement fremover?
– Etter hvert som nyhetens interesse dabber av, så vil sosiale medier bli enda et element i aktivistenes verktøykasse. Aksjonister har jo hatt veggaviser og demonstrasjoner. Nå har de sosiale medier også, som vil stå ved siden av mye annet, sier Tangen.
Han påpeker at sosiale medier har lite gjennomslagskraft før massemediene plukker det opp.
Tangen mener troen på at sosiale medier kan skape endring har blitt en trend. Han mener også at en viktig del av engasjementet rundt sosiale medier er at folk får vist fram sitt etiske sinnelag.